Blog

Cei mai nebuni oameni de ştiinţã

28.05.2015 17:31
undefined

Uneori ştiinţa poate avea consecinţe nefaste, dacã ajunge sã fie manevratã cu o dozã de nebunie. Omul alege cum sã întrebuinţeze cunoaşterea, iar calea cea bunã nu e întotdeauna şi cea mai atractivã…iatã câţiva oameni de ştiinţã pe care i-am putea lejer eticheta drept prototip de “mad scientist”…

Vladimir Demikhov. Creatorul câinelui bicefal

În 1954 chirurgul sovietic Vladimir Demikhov îşi dezvãluie capodopera lumii întregi: câinele cu douã capete. Capul unui cãţeluş este grefat pe gâtul unui ciobãnesc german adult. Al doilea cap tânjeşte dupã lapte, deşi nu are nevoie de hranã şi deşi laptele se scurge greşit din cauza esofagului deconectat. În ciuda morţii iminente a animalelor din cauza respingerii ţesuturilor, Demikhov nu s-a oprit şi a mai creat încã 19 câini bicefali în urmãtorii 15 ani.

Stubbins Ffirth. Doctorul care bea vomã

În anii 1800 un doctor care activa în Philadelphia, Stubbins Ffirth, formuleazã ipoteza cã febra galbenã nu este o boalã infecţioasã şi realizeazã procedure pe sine pentru a testa teoria. Iniţial toarnã vomã infectatã în rãni deschise, apoi bea din vomã. Nu se îmbolnãveşte, dar nu din cauzã cã febra galbenã nu este infecţioasã: mai târziu s-a descoperit cã trebuie sã fie infiltratã direct în circuitul sangvin, în mod normal prin înţepãtura de ţânţar.

Joseph Mengele. Îngerul morţii

Joseph Mengele şi-a câştigat notorietatea mai ales prin faptul cã era unul dintre doctorii SS care supervizau selecţia de prizonieri, decizând cine trebuia omorât şi cine avea sã lucreze silnic şi sãvârşind experimente pe cei concentraţi în lagãre, care îl cunoşteau pe Mangele drept “îngerul morţii”. La Auschwitz Mengele face o serie de experimente pe gemeni. Dupã ce se terminau gemenii erau de obicei ucişi şi disecaţi. Supravegheza o operaţie în urma cãreia doi copii romi sunt cusuţi împreunã. Mâinile copiilor se infecteazã grav în locurile unde venele sunt rezecate. Mengele era aproape obsedat sã ia sânge de la gemeni, de cele mai multe ori gemeni identici. Conform rapoartelor, unii au sângerat pânã ce au murit.

Prizonierul de la Auschwitz Alex Dekel mãrturiseşte: “N-am putut niciodatã sã accept cã Mengele credea cã face o treabã serioasã, nu din modul neserios de abordare. Îşi exercita doar puterea. El stãpânea de fapt o mãcelãrie, pentru cã operaţiile importante le fãcea fãrã anestezie. O datã am luat parte la o operaţie pe stomac: Mengele îndepãrta bucãţi din stomac fãrã niciun fel de anestezic. Altã data a operat pe inimã astfel. Era cumplit. Era un doctor care s-a îmbolnãvit de putere. Nimeni nu i-a pus niciodatã la îndoialã activitatea. De ce a murit X, de ce s-a prãpãdit Y? pacienţii nu contau. Spunea cã profeseazã în numele ştiintei, dar era o nebunie totalã”.

Joseph Conrad Dippel. Adevãratul Frankenstein

Dippel era un om de ştiinţã atât de excentric încât s-a nãscut chiar în castelul Frankenstein, în 1673, o locaţie apropiatã de Darmstadt, în Germania. Se presupune cã el ar fi modelul pentru romanul lui Mary Shelley, deşi ideea rãmâne controversatã.

Dupã ce studiazã teologia, filosofia şi alchimia, elaboreazã un ulei animal pe bazã de oase, sânge şi alte produse animale, uleiul lui Dippel care ar fi trebuit sã echivaleze elixirul vieţii din visul alchimiştilor. Se spune cã munca sa anatomicã implica uneori fierberea mai multor pãrţi corporale în cazane mari pentru a face un fel de “ciorbã”, ba chiar a încercat sã facã transfer de suflete de la un cadavru la celãlalt întrebuinţând un furtun, o pâlnie şi mult lubrifiant…

Giovanni Aldini. Cel ce electrocuta cadavre

Aldini era nepotul lui Luigi Galvani. Unchiul sãu a descoperit practice conceptual de galvanism în timpul unor experimente pe picioare de broascã. Aldini a dus experimentele şi mai departe. Adicã pe cadavre.

În faţa unui public realizeazã un test pe un criminal spânzurat, George Forster. Aplicã nişte tije conductoare în rectul omului, care începe sã se mişte şi picioarele sã tresarã. Tije aplicate feţei o determinã sã se încleşteze şi sã trepideze. Ochiul stânga iese din orbitã. Câţiva oameni se temeau cã omul a revenit la viaţã şi chiar s-a mişcat, ceea ce însemna cã trebuia sã fie din nou executat. Unul dintre martori a fost atât de oripilat încât se crede cã a suferit un atac de cord dupã “spectacol”.

Sergei Bruyukhonenho. Cãlãul câinilor

Înainte de Demikhov, experimentele nebuneşti ale lui Bruyukhonenko deschid calea cãtre dezvoltarea operaţiilor pe cord. Dezvoltã o maşinãrie rudimentarã denumitã autojector (pentru inimã şi plãmâni). Uzitând aceastã maşinã primitivã, omul de ştiinţã menţine în viaţã capetele câtorva câini decapitaţi. În 1928 aratã audienţei un astfel de cap canin. Pentru a demonstra validitatea experimentului, trãsneşte un ciocan de masã. Capul se mişcã. Când îi aruncã o luminã în ochi, acesta clipeşte. Şi când îi dã de mâncare o bucatã de brânzã, rãmãşiţele ţâşnesc prin tubul esofagian, spre dezgustul publicului.

Andrew Ure. Mãcelarul scoţian

În ciuda realizãrilor sale medicale deloc neglijabile, Andrew Ure este mai degrabã cunoscut pentru cele patru experimente sãvârşite pe Matthew Clydesdale, pe data de 4 noiembrie 1818. Primul a presupus o incizie în ceafã, în urma cãreia s-a înlãturat o parte din vertebra. O incizie se face în în şoldul stâng. Apoi o tãieturã în cãlcâi. Douã tije conectate la o baterie sunt plasate în gât şi şold, ceea ce cauzeazã convulsii extraordinare şi incontrolabile. A doua tijã este apoi plasatã în cãlcâi, piciorul stâng lovind cu atâta fortã incât rãneşte un asistent. Al doilea experiment îi face diafragma sã se ridice şi sã coboare, ca şi cum ar fi respirat din nou.

Ure a raportat cã dacã nu i s-ar fi luat sânge lui Forster sau dacã nu i s-ar fi rupt gâtul de la spânzurãtoare, probabil cã l-ar fi readus la viaţã. Al treilea experiment aratã expresiile faciale incredibile ale omului când I se face o incizie în frunte. Este introdusã tija şi Forster exprimã mânie, disperare, angoasa şi zâmbete hidoase. Chiul i-a speriat pe privitori atât de tare încât unul dintre doctori leşinã. Ultimul experiment îi convinge pe Forster cã este în viaţã. Se face o tãieturã în degetul arãtãtor. Odatã ce este introdusã tija, Forster începe sã îşi ridice mâna şi sã indice oameni din public. Oroarea evident cã s-a instalat.

Shiro Ishii: Rãul pur

Ishii era un microbiolog şi generalul unitãţii 731, unitate pentru rãzboi biologic din cadrul armatei imperiale japoneze în cel de-al doilea rãzboi mondial. Se naşte în Shibayama, districtul Sanbu şi studiazã medicina la Universitatea imperialã din Kyoto. În 1932 îşi începe experimentele preliminare ca parte dintr-un proiect secret al armatei japoneze. În 1936 ia naştere unitatea 731. Ishii construieşte un amre complex, de 150 de clãdiri, la marginea oraşului Harbin, China.

Printer atrocitãţile comise de Ishii şi alţii aflaţi sub comanda sa se numãrã: vivisecţia pe oameni în viaţã (incluzând femei însãrcinate de cãtre doctori), amputarea unor membre ale prizonierilor şi atasarea în alte locuri ale corpului, îngheţarea unor membre şi topirea în vederea studiului cangrenei. Oamenii erau folosiţi şi pentru testarea de bombe şi aruncãtoare de flãcãri. Li se injectau diverşi viruşi pentru a li se studia efectele, erau infectaţi intenţionat cu boli venerice. Acordându-i-se imunitate de cãtre autoritãţile de ocupaţie americane la finele rãzboiului, Ishii nu face închisoare pentru crimele comise, murind de cancer la 67 de ani.

Kevin Warwick. Primul cyborg uman

Warwick este un om de ştiinţã britanic şi professor de ciberneticã atât de fascinate de roboţi încât viseazã sã devinã primul cyborg uman.

În 1998, un transmiţãtor RFID i se implanteazã sub piele, controlând uşi, lumini, radiatoare şi alte dispositive controlate prin computer aflate în vecinãtatea sa. Scopul principal al experimentului este testarea limitelor corporale şi cât de uşor poate corpul sã primeascã semnale de la un chip.

În 2002 o interfaţã mai complexã este implantatã pe sistemul sãu nervos, dobândind acces la semnalele nervoase. Experimental are un success atât de important încât semnalul produs este suficient de detaliat încât sã permitã imitarea de cãtre o mânã de robot a mişcãrilor mâinii umane.

Mai târziu, o extindere a experimentului, în care un dispozitiv mai simplu este implantat în corpul soţiei sale cu scopul de a crea o conexiune telepaticã, are de asemenea success, rezultând în prima comunicare experimentalã dintre sistemele nervoase ale celor douã persoane.

John Lilly. Creatorul bazinului pentru eliminarea simţurilor

Pentru a investiga ce s-ar petrece dacã creierul s-ar rupe de toţi stimuli externi, omul de ştiinţã John Lilly construieşte primul bazin în care omul poate fi privat de simţuri în 1954. Plutind în apã caldã ore întregi, în beznã completã şi linişte absolutã, Lilly trãieşte fantezii intense. “Sunt prea personale ca sã poatã fi relatate public”, declarã el. Halucinaţiile subiecţilor sunt greu de clasificat ştiinţific. Este unul dintre motivele pentru care cercetarea nu are rezultate concrete.

Lilly renunţã ulterior la ea, fondând firma Bazinele Samadhi, care produce bazine doar pentru uz casnic. În 1980 munca sa ajunge model pentru filmul “Altered States”. Lilly moare în 2001, dupã ce devine un fel de guru al mişcãrii New Age.

 

Credinţa românilor e o piesă în mozaicul ortodox.

28.05.2015 17:26

Ex Oriente lux (Lumina vine de la Răsărit). Aceasta este cea mai concisă formulare legată de originea misiunii creştine în teritoriile româneşti. Sigur, discuţiile dintre istorici sunt controversate: teza sursei apusene, la concurenţă cu sursa răsăriteană, rămânând până acum nedemonstrată integral. La scară istorică mai largă, de unde şi cât anume matricea noastră spirituală provine dintr-o sferă sau alta nu mai este însă atât de relevant. Ceea ce contează cu adevărat este faptul că afirmaţia potrivit căreia „poporul român s-a născut creştin“ are un foarte mare grad de adevăr. În fapt, elementul creştin este liantul care a făcut posibilă articularea unei legături de durată dintre dacii învinşi, colonizatorii romani sau, mai apoi, în Dobrogea, grecii. Procesul prin care se conturează această paradoxală insulă neolatină într-o mare slavă, fără a rupe însă comuniunea cu Răsăritul căruia îi aparţine de la bun început, este imposibil de gândit fără rolul activ al Creştinismului.

Latinitatea ortodoxă a românilor, cumva în oglindă cu slavitatea catolică a polonezilor, ilustrează în primul rând faptul că „latinii“ şi „grecii“ nu au reprezentat în istoria Creştinismului timpuriu paradigme culturale ireconciliabile. Dimpotrivă. În hipodromul din noul său oraş de pe malurile Bosforului, împăratul Constantin aduce un obelisc la baza căruia avem două panouri cu mesaje în greacă şi altele două în latină. Până spre mijlocul secolului V, schimbul cultural şi spiritual dintre cele două emisfere creştine s-a desfăşurat nestingherit. O dată însă cu reducţia lingvistică, grecii nemaicultivând latina, dar nici romanii greaca, începe procesul de înstrăinare. La acesta se vor adăuga curând şi argumentele de natură politică, teritorială, de mentalitate şi sensibilitate, care vor culmina în Schisma cea Mare din 1054. Vorbim de o schismă sau ruptură „mare“ tocmai pentru a o diferenţia de cele câteva mai mici derulate înainte. Altfel spus, suspendarea comuniunii era un „exerciţiu“ curent, un fel de practică diplomatico-bisericească similară sancţiunilor ONU de azi.
Schisma cea Mare a trecut la început neobservată. 

Schisma cea Mare.  Papa Leon al IX-lea,  excomunicându-l pe Mihail Cerularie, Patriarhul Constantinopolului, în 1054. În realitate, cei doi nu s-au văzut niciodată; Leon a murit înainte de a se rosti anatema

Pe acest fundal, Schisma din 1054 avea să treacă, pentru început, aproape neobservată. Era una din multe. Dar faptul că, din motive istorice şi a unui şir de nefericite tentative de reunificare, această dată se va perpetua avea să o transforme într-o adevărată cenzură în istoria eclesială şi politică a lumii creştine. Încercările de reluare a comuniunii canonice între Bizanţ şi Roma se vor lovi de diferenţele din ce în ce mai greu de ignorat de natură dogmatică. Venind în întâmpinarea semiarienilor spanioli, Roma acceptase introducerea în Crezul stabilit la Sinoadele Ecumenice de la Niceea (325) şi Constantinopol (381) a adaosului Filioque (adică purcederea Duhului Sfânt şi de la Fiul). Inovaţia va fi cultivată ca instrument politic de diferenţiere de către Carol cel Mare, cel care, prin încoronarea sa ca împărat roman, la Crăciunul din anul 800, contesta practic Imperiului Bizantin caracterul de moştenitor integral şi legitim al Imperiului Roman. La acestea se adaugă întemeierea teologică a primatului papal, eclesiologia de comuniune a primului mileniu creştin fiind înlocuită treptat cu un model centralist. Din această concepţie a unei papalităţi „guvernând“ peste Biserica întreagă şi lume aveau să se nască o serie de conflicte: de la cel dintre papi şi regi privind dreptul primilor de a depune din funcţie pe ceilalţi (cearta învestiturilor), până la uniatismul ca metodă de „recuperare“ în Est a turmei pierdute în Vest o dată cu Reforma.

Diferenţele dintre Ortodoxie şi Catolicism

Aspectul teologic merită aici puţin detaliat, măcar şi din cauza tendinţei multora, în necunoştinţă de cauză, de a minimaliza diferenţele şi de a cultiva astfel un ecumenism al superficialităţii. Centralismului roman, Ortodoxia îi va răspunde cu o fărâmiţare interioară cu efecte până azi. Este bine de ştiut că una dintre trăsăturile definitorii ale Bisericii Ortodoxe este lipsa centrului doctrinar şi de autoritate, altul decât sinodalitatea pan-ortodoxă prezidată onorific de Patriarhul Ecumenic, primus inter pares. Din acest punct de vedere, Ortodoxia este un exemplu de unitate în diversitate. Deja din primele secole, formula pentarhiei (a celor cinci centre ale Creştinătăţii: Roma, Constantinopol, Alexandria, Antiohia şi Ierusalim) sugera că Biserica lui Hristos nu trebuie văzută ca o structură piramidală, că promisiunea prezenţei Mântuitorului şi a lucrării Sfântului Duh fac imposibilă identificarea geografică a punctului de maximă relevanţă spirituală, că o autentică abordare ecleziologică percepe în fiecare Biserică locală şi chiar în fiecare parohie (ca adunare sacramentală) întruparea întregii Biserici. De la formula ecleziologiei organice a Sfântului Apostol Pavel, în care toate părţile stau în dependenţă reciprocă, la cea a Sfântului Ciprian al Cartaginei, care identifică Biserica lui Hristos cu oricare comunitate de credinţă (cu un episcop canonic), problema centralităţii, a primatului, s-a pus în termenii unei communio Ecclesiarum (comunitatea Bisericilor). Scaunele apostolice patriarhale aveau doar rolul de repere dogmatice şi centre de misiune. Evoluţia ulterioară a celor două emisfere, accentuarea pe de o parte a centralismului primaţial roman şi apariţia de cealaltă parte a acelui commonwealth medieval al Bizanţului, a dus nu doar la distrugerea unităţii creştine, dar şi la profilarea a două modele ecleziologice opuse. În timp ce rigoarea centralismului romano-catolic se va consolida de la un secol la altul, nu fără mişcări de rezistenţă la nivel local, căderea Bizanţului, în 1453, va pune lumea ortodoxă în faţa unei dileme. Câtă vreme Ortodoxia era sinonimă cu un corp istoric, cu Imperiul Roman de Răsărit, unitatea ei părea garantată oarecum din exterior. Dispariţia suportului geografic şi politic, a punctului de orientare, va antrena însă procesul intern de atomizare pe criterii exclusiv naţionale, Biserica Ortodoxă ajungând să fie mai curând o sumă de jurisdicţii şi mai puţin o realitate omogenă. Ridicarea Moscovei la rang de patriarhie, la finele secolului XVI, adică apariţia unei noi geografii ecleziale, complet independentă de Biserica-mamă a Constantinopolului şi chiar în concurenţă cu aceasta (mai ales prin perpetuarea teoriei celei de a treia Rome), va accentua trecerea de la ecumenismul genuin (în sensul universalităţii) la naţionalismul eclezial. Acesta din urmă va sta şi la baza proclamării ulterioare, în secolele XIX şi XX, a autocefaliilor bisericeşti din Bulgaria, Serbia, România etc.
Construcţia identităţii naţional-ortodoxe române

În mod evident, Patriarhia Ecumenică de la Constantinopol va răspunde acestor tendinţe prin sublinierea necesităţii unităţii, apel care va rămâne în bună parte neauzit, „eliberarea“ de sub tutela jurisdicţională a „grecilor“ reprezentând, în contextul geopolitic al modernităţii, una dintre etapele articulării statale. Potrivit acestei logici, un stat majoritar ortodox, precum România, trebuia să fie independent nu doar de Istanbul, adică politic, ci şi de Constantinopol, adică şi eclesial. Astfel, Bisericile Ortodoxe locale s-au trezit în situaţia de a se emancipa unele de altele într-o spirală mergând până la introducerea cu forţa a elementelor apăsat locale, de la arhitectură la rânduieli liturgice şi de la norme cvasi-canonice la naţionalisme hagiografice.

undefined

Biserica ortodoxă din Densuş, una dintre cele mai vechi din România, construită prin secolul X cu piatră de la fostele construcţii de la Sarmizegetusa

O Biserică a Mântuitorului, adusă de asiaticul Andrei, cu un monahism refondat prin strădaniile unui neromân precum sârbul Nicodim, cu o tradiţie liturgică marcată de Matei al Mirelor, datorând prima tipăritură bosniacului Macarie, ridicată pe culmi retorice de un alogen precum georgianul Antim Ivireanul, ale cărei faimoase biserici din Bucovina sunt pictate în bună parte de meşteri greci, cu o spiritualitate revigorată de un ucrainean precum Paisie Velicikovski, bucurându-se de patronajul duhovnicesc al unor sfinte de pe meleagurile bizantine precum Filofteia de la Curtea de Argeş sau Parascheva de la Iaşi, rezistând în Transilvania prin vigoarea unora ca Sfântul Ierarh Sava Brancovici (originar din Herţegovina) sau a lui Visarion Sarai (originar din Bosnia), o astfel de Biserică, respirând ecumenicitatea celor mai constructive influenţe inter-ortodoxe, ajunge să fie redusă la limitele stricte ale etnicităţii, românitatea, iar nu Ortodoxia, fiind aici genul proxim.

Replierea identitară pe etnicitate este explicabilă, nu şi justificabilă, prin atacurile succesive la însuşi miezul acestei identităţi exprimate prin limbă proprie de cult, tradiţii şi obiceiuri. Slavizarea şi grecizarea prin care au trecut ortodocşii români din Ţările Române sau maghiarizarea, pe filieră calvină şi apoi uniată, prin care au trecut cei din Transilvania sunt tot atâtea explicaţii pentru refugiul identitar. Cu toate acestea, domnitorii Ţărilor Române nu vor înceta, mai ales după căderea Constantinopolului în 1453 sub turci, să menţină continuitatea „marii idei“ bizantine, ajutând constant pe creştinii din Orientul Apropiat. Relaţiile cu Patriarhia de Constantinopol vor fi marcate de o succesiune de momente de sprijin cu altele de conflict. Niciodată însă, cu rare excepţii, raţiunea politică a domnitorilor români nu a pus sub semnul întrebării menţinerea caracterului ortodox a ţărilor lor. Putem identifica măcar trei motive majore. Primul este de natură religioasă: credinţa în caracterul autentic al Ortodoxiei ca drum spre mântuire cu şi prin Hristos. Programul iconografic din mănăstirile româneşti dau mărturie despre o credinţă profundă dublată de o întreagă teologie a istoriei. Al doilea motiv este de natură culturală: conştiinţa domnitorilor medievali, până în preziua modernităţii, că adevărata sursă de rafinament este Bizanţul şi ceea ce a mai rămas din el. Să nu uităm că până ca Occidentul să acceadă la civilizaţie, reperul a fost întrupat de Imperiul Bizantin. Al treilea motiv era oferit de statornicia întru Ortodoxie a românilor înşişi, tentativele de „strămutare“ confesională a acestora dând greş mai tot timpul.

Primul blog

27.05.2015 19:56

Noul nostru blog a fost lansat astăzi. Concentraţi-vă asupra lui şi noi vom încerca să vă ţinem informaţi. Puteţi citi postări noi pe acest blog prin informaţia RSS.

Elemente: 1 - 3 din 3